Publiczne Przedszkole nr 7 w Radomiu
http://pp7radom.superszkolna.pl

17 czerwca 2019 08:21 | Aktualności

Jak zadziwić przedszkolaka?

Dobiegła końca realizacja programu "Jak zadziwić przedszkolaka, tym co świeci, pływa, lata? - doświadczenia i eksperymenty w edukacji przedszkolnej w grupie "Jagódek"

Dzieci dowiedziały się jak zachowują się naelektryzowane przedmioty, dostrzegły potencjalne niebezpieczeństwa pogodowe jakie niesie burza, wiedzą jak się zachowywać podczas burzy.

Wykonywały doświadczenia z bursztynem, który po potarciu o wełniany materiał przyciągał skrawki papieru, to samo działo się z grzebieniem.

Naelektryzowany balon zmieniał wszystkim przedszkolakom fryzury, włosy "stawały dęba".

Przedszkolaki wiedzą, że błyskawica na niebie to też elektryczność- iskra elektryczna przelatuje z chmury na chmurę.

"Ostrożnie jak z jajkiem" - to kolejna zabawa badawcza, która pozwoliła nam poznać właściwości jajka. Dzieci oglądały skorupkę jajka przez lupę, oglądały jajka ugotowane i surowe, porównywały ich ciężar, obserwowały jak się poruszają gdy je zakręcimy. Na podstawie ilustracji przedszkolaki dowiedziały się, że ptaki i gady znoszą jajka i że różnią się one wielkością i kolorem. Jajko składa się z żółtka i białka, a ugotowane jest cięższe od surowego.

Ostatnim doświadczeniem jakie było przeprowadzone w naszej grupie były zabawy z magnesem. Celem tej zabawy było wzbudzenie zainteresowania dzieci właściwościami siły magnetycznej. Dzieci poznały pojęcia: siła grawitacji, siła magnetyczna. Po wykonaniu doświadczenia okazało się, że siła magnetyczna magnesu jest silniejsza od siły grawitacji przyciskającej papierowy prostokąt do stołu.

Podczas realizacji programu dzieci były aktywne i bardzo zaangażowane. Próbowały formułować wnioski z przeprowadzanych zabaw, doświadczeń. Były zainteresowane techniką i przyrodą, poszukiwały odpowiedzi na nurtujące je problemy i pytania.

Przedszkolaki poznały wybrane przybory i narzędzia potrzebne do obserwowania i badania otoczenia.

Realizacja programu umożliwiła dzieciom poszerzenie i pogłębienie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.

Na podstawie wywiadów z dziećmi i ankiet od rodziców można stwierdzić, iż realizowany w grupie program był przydatny, wpłynął na pogłębienie wiedzy i umiejętności dzieci oraz ich zainteresowania.

Serdecznie dziękuję dzieciom i ich rodzicom za pomoc i zaangażowanie podczas realizacji programu, zachęcam do wspólnych zabaw, które pozwolą udzielić odpowiedzi na zadawane przez dzieci pytania z cyklu: "ciekawe, dlaczego?"

 

Joanna Żelisko

Zdjęcia: