Przed pierwszym dniem w przedszkolu.

Co mogą zrobić rodzice, aby przygotować dziecko do przedszkolnego startu?

 

  • Należy postarać się przedstawić dziecku przedszkole w sposób pozytywny i pełen entuzjazmu, zachowując umiar i naturalność.

 

  • Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do rytmu panującego  w przedszkolu     (wcześniejsze wstawanie i kładzenie się spać)

 

  • Wykorzystać okazję do uczestniczenia z dzieckiem w spotkaniu      adaptacyjnym  w przedszkolu. Dzięki nim maluch w obecności bliskich dorosłych może bezpiecznie poznawać, czym jest przedszkole.

 

  • Jeśli dotąd dziecko nigdy nie rozstawało się z rodzicami, warto poświęcić czas i wysiłek, aby przed przedszkolną rozłąką mogło mieć kontakt z inną osobą dorosłą (zapewniając dziecku pełne bezpieczeństwo). Dobrze, aby podczas ćwiczenia rozłąki z rodzicami, była to ta sama osoba.

 

  • Warto zapewnić dziecku kontakty z innymi rówieśnikami.

 

  • Jeśli dziecko nie jest jeszcze w pełni samodzielne w zakresie samoobsługi jest czas żeby nad tym popracować.

      Należy zastanowić się, z czym dziecko nie potrafi samo się uporać. Gdy maluch jest karmiony, ubierany, wysadzany na nocnik, wożony w wózku to znaczy jest traktowany poniżej swoich możliwości. Rodzice powinni pamiętać, aby nie ulegać pokusie wyręczania i zastępowania malca we wszystkich czynnościach. Można natomiast towarzyszyć dziecku w próbach samodzielności, zapewniając go o swojej gotowości do pomocy. Następnie stopniowo wycofywać się z prostych czynności, aby dziecko samo mogło doświadczać sukcesu, przekonać się o swoich możliwościach, uwierzyć w siebie i stać się bardziej niezależnym.

 

  • O aktywny udział maluszka w przygotowaniach można zadbać kupując wspólnie z nim pościel i piżamę  – taką, która podoba się jemu (ulubiony kolor, wzór). Wspólnie też wybrać przytulankę, która będzie mu towarzyszyć.

 

  • W dniu inauguracji najcenniejszy dla dziecka jest spokój jego rodziców. Dlatego wieczorem poprzedniego dnia można razem przygotować sprawdzone wcześniej ubranie, opowiedzieć dziecku, jak będzie wyglądał jego dzień od przebudzenia i postarać się, aby tak było. Rano wstać na tyle wcześnie, aby spokojnie wykonać rutynowe czynności.

 

  • Do przedszkola wyjść nie w ostatniej chwili, konkretnie powiedzieć dziecku, kiedy będzie odebrane, np. „po obiedzie”, a nie „za chwilkę”. Koniecznie dotrzymać obietnicy. Pożegnanie powinno być krótkie i niezależnie od okoliczności nie powinno trwać zbyt długo. 

 

  • Jeżeli rodzice zapisują dziecko na 8–godzinny pobyt w przedszkolu, powinni poinformować o leżakowaniu swoją pociechę. Argumenty przemawiające za rezygnacją z leżakowania w początkowym okresie pobytu dziecka w przedszkolu dotyczą przede wszystkim zminimalizowania obciążenia organizmu dziecka długotrwałym przebywaniem w nowych warunkach. Czasami rodzice nie mogą odbierać dziecka po obiedzie. Ma ono szansę poznać cały rozkład dnia w przedszkolu od początku przebywania w nim. Wówczas leżakowanie jest jego normalnym punktem. Unika się w ten sposób adaptacji rozłożonej na dwa kroki. Niezależnie od podjętej decyzji w tej kwestii, należy pamiętać o konsekwencji; rozpaczającego dziecka nie uspokajać obietnicą wcześniejszego odebrania, jeśli nie zamierza się tego zrealizować. Maluszek zawsze powinien wiedzieć, czy będzie leżakował, czy  nie.
  • Dziecko wprowadzone w błąd, oszukane, traci wątłą cierpliwość, pokładane w rodzicach zaufanie, a rodzice ryzykują zupełne zniechęcenie go do leżakowania albo nawet do przedszkola. 

 

Rady dla rodziców w pierwszych dniach września

 

  •  Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.

 

  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wiele wymusić. Największe nasilenie płaczu jest zawsze w dniu drugim i trzecim. Pierwszego dnia większość dzieci nie płacze - zwycięża ciekawość przedszkola.

 

  • Nie obiecuj: Jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz (to forma przekupywania). Gdy przyjdziesz po dziecko, możesz dać mu mały prezencik. Możesz wtedy powiedzieć: Witaj, myślałam/-em o tobie. Popatrz, mam coś dla ciebie.
  •  Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: Już możemy wracać do domu, powiedz: Teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

 

  • Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co się wydarzyło w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.

 

  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, może warto, aby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata.

 

  • Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze UŚMIECHEM!

 

 

WYPRAWKA na wrzesień dla trzylatka ( grupa Krasnale)

 

 

Wszystkie ubranka dziecka muszą być podpisane, także bielizna i kapcie!   Najlepiej sprawdzają się rzeczy, które dziecko zna czuje się wtedy pewniej i bezpieczniej.

 

zabawka – najlepiej ulubiona maskotka, która pomoże w trudnych chwilach - można podpisać inicjałami na wszywce (czasami dwoje - troje dzieci ma taką samą rzecz),

kapcie – na podeszwie antypoślizgowej, wygodne i łatwe do wkładania (podpisane) w podpisanym worku

duży koc w poszwie o wymiarach  160 x 200 cm, podpisana imieniem i nazwiskiem dziecka ( lekki np. polarowy) i poduszeczka 

piżama wciągana, a nie zapinana na guziki (podpisana góra i dół),

ubrania na zmianę (wszystkie podpisane) do worka w szatni, w zależności od pory roku :

podkoszulka

bluzka

spodnie, spódniczka

majtki, skarpetki, rajstopy

torebka na zabrudzone, mokre rzeczy,

- pudełko chusteczek higienicznych (wyciąganych),

- opakowanie chusteczek wilgotnych.

- szczoteczka do zębów ( z inicjałami ) i pasta

 

 

Uwagi dotyczące ubierania dziecka do przedszkola

 

~  Spodnie, spódniczki najlepiej na gumkę nie za luźną i nie za ciasną.

~  Nakrycie głowy także w okresie letnim.

~  Bluzki z odpowiednio luźnymi rękawami. Dzieci myją ręce z podciągniętymi rękawami, aby ich nie zmoczyć. Gdy rękawy są za ciasne  i nie dają się podciągnąć, dziecku trudno będzie ich nie zalać.

~ Buty wyjściowe: bezpieczne (nie klapki, nie drewniaki i nie śliskie), łatwe do wkładania, zapinane na rzepy.

 

Prosimy pamiętać o ubraniu dostosowanym do aktualnej pory roku i temperatury oraz o tym, że dzieci  będą przebywać w ogrodzie przedszkolnym lub na spacerze.   Dzieci najlepiej ubierać na „cebulkę”.